Arjan Bakker Plus supermarkt

“Heb je nog boodschappen bij de Plus gedaan?” Ik hoor het mijn jongens nog zeggen. Niet dat ze zo veel interesse in boodschappen hebben of in mijn dagbesteding maar het ging hun om de voetbalplaatjes. Deze actie sloeg indertijd in als een bom. Heel voetballend en voetbalminnend Nieuwleusen was in de ban van deze actie. Aan de kassa kon je na afgerekend te hebben kiezen van welke plaatselijke club je een voetbalplaatje wilde hebben. De verzameling moest compleet gemaakt worden en natuurlijk bemachtigden we pas op het laatst de plaatjes van onze gezinsidolen. Dus de motivatie bleef groot om meer plaatjes te scoren. “Dat is zeker al wel weer zes jaar geleden!” weet Arjan Bakker mij te vertellen.

Vandaag ben ik te gast bij Arjan. Eigenaar van de Plusmarkt. Wij zitten aan tafel op zijn kantoor. Nog nooit eerder ben ik zo diep doorgedrongen in dit pand. Ik kom nooit verder dan het winkel deel van de supermarkt. Wanneer ik rondkijk valt mij direct op dat Arjan niet alleen de voetbalsport ondersteunt. Foto’s van zware motoren sieren o.a. de muren. “De superbike- en supersport klasse. “Ik ondersteun plaatselijke jonge enthousiaste talenten die bij Start een kans krijgen.”  “Start?” Ik kijk Arjan vragend aan. “START staat voor Stichting Aankomend Race Talent Nieuwleusen! Deze stichting geeft jonge coureurs een kans om hun droom om coureur te worden waar te maken.” Op hun site lees ik dat START  in 1998 is opgericht door een aantal leden van de M.C. Nieuwleusen. Met als drijfveer de liefde voor de motorsport. Zo runnen deze mensen een wegraceteam. Een team dat dient als springplank voor jong talent. Door zich te ontwikkelen en ervaring op te doen kunnen ze na een bepaalde tijd een team zoeken of zelf een team opstarten.

 

  Arjan is een ‘motor’man. Zelf rijdt hij ook graag motor. “Heb je daar voldoende tijd voor?” Arjan kijkt mij lachend aan. “Gelukkig steeds meer. Toen ik de zaak pas had overgenomen van Lip voelde ik mij overal verantwoordelijk voor en onmisbaar. Maar gaande weg kan ik werkzaamheden steeds beter uit handen geven. Ik kan zeggen dat ik een goed team heb. Mensen aan wie ik zaken kan toevertrouwen! Dat is zo belangrijk! Ze de vrijheid geven om hun ding op hun manier te laten doen.” Arjan zwijgt even en kijkt mij aan: “Natuurlijk is dat begrensd. Sterk afhankelijk van de functie en de werkzaamheden. De uitvoering moet altijd passen binnen de formule waar PLUS voor staat.” Arjan heeft sinds hij de zaak heeft overgenomen een paar verbouwingen doorgevoerd. De laatste, nu alweer drieënhalf jaar  geleden, heeft de grootste impact gehad. “De verbouwingen daarvoor waren uitbreidingen. Bij de laatste verbouwing konden we alles meenemen en konden we alles omzetten zoals we wilden.” Arjan is heel tevreden met het resultaat. “Het omzetten van de ingang voor het publiek naar de andere kant werkt heel positief.”  

 “Wij zitten nu al een poosje met elkaar te praten en we kennen je als eigenaar van de Plus maar wie is Arjan Bakker eigenlijk?” Ik kijk Arjan vragend aan. “Ik ben geboren in het ziekenhuis in Zwolle. Mijn hele leven heb ik echter in Dedemsvaart gewoond. Ik woon samen met mijn vriendin en haar twee kinderen.” Na een korte pauze laat Arjan weten dat hij een Meao diploma heeft richting bank en verzekerings-wezen. “Ik kon na mijn studietijd geen passende baan vinden en bleef tijdens mijn zoektocht bij AH werken.” Dat beviel zo goed dat Arjan zich ging richten op een loopbaan binnen de supermarkt wereld. Hij deed in verschillende plaatsen ervaring op bij o.a  de Edah.  Frank Lip was een goede bekende van Arjan. Toen hij de gelegenheid kreeg om bij Frank Lip in dienst te treden hoefde hij er niet lang over na te denken. In de Edah waar hij toen werkte had Arjan geen perspectief voor de toekomst. Twee jaar later heeft Arjan het bedrijf van Frank Lip overgenomen.

“Volgens mij ben je best actief in het sponsoren van activiteiten en verenigingen. Ik zie je als mede hoofdsponsor bij USV, als sponsor van het straten-volleybaltoernooi en zo zie ik jullie naam vaker de revue passeren.” Arjan knikt. “Klopt, wij doen veel aan sponsoren. Zeg maar van een tas boodschappen voor een bingo van de vrouwenvereniging tot de grote sport-verenigingen in Nieuwleusen!” Dat is inderdaad best veel en ik ben dan ook nieuwsgierig naar de motivatie waarom Arjan dat doet. Zijn motivatie is divers. “Zakelijk gezien is sponsoren een manier om goodwill te kweken. Er is echter meer. Ik vind het belangrijk dat een dorp levendig is. Zo behoudt het zijn aantrekkingskracht. De jeugd bijvoorbeeld, keert een dorp eerder de rug toe wanneer ze zich vervelen en daardoor zich niet thuis voelen in hun woonomgeving. Als middenstander wil ik daar mijn steentje aan bijdragen. Een dorp levendig houden is de verantwoordelijkheid van ons allen. Om bijvoorbeeld het winkelpeil op niveau te houden adviseer ik mensen altijd zoveel mogelijk in Nieuwleusen hun boodschappen te doen. Ik begrijp best dat wanneer de concurrentie in de stad of op internet aanzienlijk goedkoper is dat men daar koopt. Maar vaak gaat het om kleine verschillen of zijn de prijzen gelijk. Gun het dan je eigen middenstand. Mensen sparen zelf benzine- en parkeergeld uit.” Ik begrijp wat Arjan bedoelt. “Persoonlijk betaal ik ook liever iets meer en heb de service van de plaatselijke ondernemer binnen handbereik.” Arjan knikt: “Juist, dat vind ik zelf ook fijner.”

“Maar even terug naar je sponsorschap. Wij kennen je als hoofdsponsor van USV. USV organiseert regelmatig sponsoravonden of bijeenkomsten. Bezoek je weleens zo’n evenement?” Arjan knikt: “Zeker wel. Wanneer ik kan kom ik meestal wel. Ik vind dat USV zich actief opstelt richting zijn sponsors. USV is niet de enige vereniging die evenementen voor zijn sponsoren regelt maar is wel het meest actief hierin.”

“Je zei net dat het alweer 6 jaar geleden is dat de succesvolle actie met voetbalplaatjes heeft plaatsgevonden. Waarom heb je zo lang gewacht met het vervolg.” Daar blijkt Arjan verschillende redenen voor te hebben. Zo is het organiseren van zo’n actie een enorme klus. Niet dat Arjan dat zelf allemaal moet doen. De voetbalclubs hebben er ook een flinke klus aan. Daarnaast is het een actie die een paar cent kost. “Ik ben er overigens ook van overtuigd dat zo’n actie niet te vaak gedaan moet worden. Dan gaat de ‘jus’ eraf. Bovendien is er nu weer een hele nieuwe generatie voetballertjes waarvoor het nieuw en spannend is om zelf op een voetbalplaatje te staan.” De actie start binnenkort. “Dit jaar op 6 november.”

De maatschappelijke ontwikkelingen gaan snel. Mede door internet en de voor de deur staande robotisering zal de functie van supermarkten veranderen. Ik heb eens gelezen dat supermarkten zullen verdwijnen en dat in de toekomst alleen nog maar bezorgd gaat worden vanuit centrale magazijnen. “Hoe zie jij de toekomst van de supermarkt in?” is mijn vraag aan Arjan. “Voorlopig zie ik niet dat supermarkten gaan verdwijnen. In de toekomst zullen de verhoudingen winkel ten opzichte van magazijn wel veranderen. De supermarkt zal kleiner worden. Mensen zullen eerder geneigd zijn om verpakte artikelen te bestellen. Voor verse artikelen zie ik het toch anders. De gemiddelde klant wil zijn vlees of fruit zien voordat het gekocht wordt.” Arjan beantwoordt mijn vraag of hij nu al merkt dat meer mensen via internet inkopen bevestigend. Wij bezorgen steeds meer thuis maar ook worden bestellingen bij de achterdeur opgehaald.” Wij filosoferen nog wat over de toekomst. Over de robotisering en de gevolgen daarvan. Steeds meer mensen zullen deeltijdbanen hebben of zelfs zonder werk zitten. “Over dertig jaar zal de samenleving er totaal anders uitzien! Hoe financier je het? Waar houdt de mens zich dan mee bezig?” vragen wij ons af. “Misschien bestaat er dan juist weer meer de behoefte om zelf te gaan winkelen!” oppert Arjan. “Bovendien verwacht ik dat er verschil zal zijn tussen de steden en het platteland. Het platteland is over het algemeen wat gemoedelijker maar ook behoudender. Je merkt het nu ook. Mensen op het platteland hebben gemiddeld een minder kort lontje dan stedelingen. Kijk maar in de rij bij de kassa.” Uit ervaring bevestig ik het geschetste beeld van Arjan. “Hier wordt eerder even een praatje gemaakt. In de stad voel je eerder de kar van je achterbuurman/buurvrouw in je rug priemen.”

“Zijn er nog plannen voor de toekomst?” Met deze vraag sluit ik mijn bezoek af. “Arjan haalt de schouders op. “Het is gebruikelijk in onze branche om  een keer per ongeveer negen jaar een verbouwing door te voeren. De vorige verbouwing is nu drieënhalf jaar geleden. Wij kunnen dus nog wel even.” Arjan begint te lachen: ”Maar goed ook! Deze verbouwing eerst maar eens terug verdienen!” Privé droomt Arjan ervan ooit eens een camper aan te schaffen. “Lekker rondtrekken en andere landen en culturen zien. Dat trekt mij wel. Hoewel het geen ‘must’ is hoor. Wanneer ons klimaat wat beter zou zijn..mmm, dan kan ik mij ook prima in Nederland vermaken. Ook al zou dat alleen rond mijn eigen huis moeten zijn.

De tijd is omgevlogen. Het gesprek annex interview zit er weer op. Ook nu was het weer een bijzondere ervaring. Ondanks dat Arjan niet in Nieuwleusen woont toont hij zich zeer betrokken bij onze gemeenschap. Niet alleen verbaal en als eigenaar van PLUS supermarkt maar ook door het ondersteunen van diverse verenigingen en evenementen maakt dat Arjan een gewaardeerd lid is van de Nieuwleusense gemeenschap.

Interview: Werner van der Veen

 

 

Contact met USV

Voetbalvereniging USV
Sportpark Hulsterlanden
Kon. Julianalaan 71
7711 KL Nieuwleusen

Telefoon: 0529 482 633
Email: info[at]unionsv.nl

Lid worden van USV?

Iedereen die graag in verenigingsverband wil voetballen, kan lid worden van USV. Zowel jeugd als senioren, jongens en meiden, dames en heren zijn welkom bij USV met de mooie accommodatie op sportpark Hulsterlanden.

Meer informatie en aanmelden >

Social Media en USV

Voetbalvereniging USV is ook actief op diverse sociale media. Op Facebook kun je lid worden van onze pagina om het laatste nieuws te volgen.

Volg ons op Twitter om op de hoogte te worden gehouden van wedstrijden en ander 'snel' nieuws!