item, $params); ?>

Tom Coronel geeft gas bij USV.

Sponsoravond 18 oktober 2017

 

Om kwart voor acht stap ik vol verwachtingen van deze avond de kantine van USV binnen. Bij de deur word ik verwelkomd door Petra. Zoals je kunt verwachten wanneer de inloop tussen half acht en acht uur is, ben ik niet de laatste bezoeker voor deze avond maar beslist ook niet de eerste. Het is al gezellig druk. De drukte concentreert zich rond het koffie uitgifte punt. Ik heb ook best zin aan een bakkie en begeef mij in de drukte. Algauw hoor ik mijn naam roepen. Vanaf het sprekerspodium wenkt Dick mij. Verrast door dit spontane welkom laat ik mijn behoefte aan koffie even varen en zoek Dick op. “Ik heb een interview voor je geregeld met Tom Coronel.” Valt Dick met de deur in huis. ‘Oeps!’ Dat overvalt mij. Leuk natuurlijk maar….Ik heb mij verheugd op een avondje luisteren en ben totaal onvoorbereid en overdonderd. Na dit jaar mijn debuut te hebben gemaakt in het plaatselijke circuit doet zich nu de mogelijkheid voor om een landelijk bekende persoonlijkheid te ‘interviewen’. Mijn bezwaren zet ik dan ook snel opzij waarna Dick mij voorstelde aan Tom Coronel. Hartelijk drukt Tom mij de hand en kijkt mij met een heldere blik aan. Wij spreken af om na afloop van Tom zijn optreden even bij elkaar te gaan zitten. Gewapend met een gevonden pen en blocnote zet ik mij op de ‘tribune’.  Ik ben benieuwd. De eerste indruk van Tom Coronel geeft mij het vertrouwen dat het wel eens een sprankelende en boeiende avond kan worden. Ik ken Tom Coronel van de autosport. De Formule 3. Hoor zijn naam ook genoemd worden in samenhang met de Dakar rally. Dagelijks trekt hij aandacht door zijn optreden in de Allsecur commercial samen met zijn broer Tim. Maar vooral zijn analyses en bijdrages tijdens uitzendingen van Ziggo sport of Formule 1 café kunnen mij bekoren. 

Na een woord van welkom door Wim Pessink wordt de toon meteen gezet. “Mijn naam is Tom Coronel en niet zoals ik vanavond een keer genoemd werd Tim. Tim is mijn tweelingbroer. Hij onderscheidt zich van mij door het hebben van een bruine vlek op zijn linker wang.” Tom is geobsedeerd door competitie. Hij maakt zowat van alles een wedstrijd. Tot onvrede van zijn vriendin drukt Tom zelfs als hij op vakantie gaat de stopwatch in bij vertrek om de tijd op te nemen van de reis. Deze behoefte aan competitie komt voort uit een wedijver met Tim zijn broer. “Wij zijn een echte tweeling. Lijken zoveel op elkaar dat we overal even goed in lijken te zijn. Om ons te onderscheiden zoeken wij de grenzen op.” In het algemeen ervaart Tom de drang naar competitie als positief. “Het brengt het beste in een mens naar boven.” Tom zwijgt even. “Helaas gaat dat niet altijd op!” Op de middelbare school blijkt deze instelling tegen gewerkt te hebben. Moeder Coronel had de rector gevraagd beide broers niet in dezelfde klas te zetten. “Maar de rector had jaren ervaring en dacht het beter te weten.” De gevolgen waren al snel zichtbaar. Gooide Tim met een krijtje, overtrof Tom hem met een borstel. Gooide Tom een stoel om, kon Tim niet achterblijven en gooide hij een tafel om. 

“Zolang iets kan is het goed!” is het motto van Tom. Tom geeft een voorbeeld. “Rocco mijn zoon rijdt op een quad. Naarmate hij behendiger werd verhoogde het aantal cc’s zich. Op een gegeven moment komt Rocco de hoek omscheuren en rijdt zowat mijn vriendin aan.” Tom zijn vriendin vond dat Rocco teveel risico nam. “Dat kan zo niet! Dat ging maar net goed!” Had ze geroepen. Tom was het deels met haar eens geweest. “Inderdaad het ging net goed!” Tom zag het probleem niet.Net goed gaan is toch goed? Even later sloeg Rocco met zijn quad over de kop. Rocco bleef liggen. Tom liep naar hem toe en boog zich over Rocco: “Wat ben je aan het doen jongen!” vroeg hij hem. “Papa ik ben gecrasht!” Aan de glimmende oogjes zag Tom direct dat het goed met zoonlief ging. Voor Tom was de zaak hiermee afgedaan. “Ik geef dit voorbeeld om aan te tonen dat het in het leven gaat om risico’s nemen. Wie durft er het meeste risico te nemen. In dit geval ik meer dan mijn vriendin. Het durven nemen van risico’s verlegt telkens grenzen. Zowel in de sport als in andere aspecten van ons leven,” houdt Tom zijn gehoor een spiegel voor. 

Wanneer je Tom moet omschrijven dan springt er in willekeurige volgorde het volgende uit: Ondernemer/avonturier, E-commerce man van 2011, Fia WTCC coureur en last but not least vader van dochter Carmen en zoon Rocco. Tom reist nog steeds de wereld rond om aan wedstrijden mee te doen. “Onlangs nog in China en op de Nurburgring en binnenkort race ik op het circuit van Assen!”  Tom doet ook al een aantal jaren mee aan de Dakar rally. Speciaal voor RTL 7 reisde Tom Coronel in 2015 af naar Zuid-Amerika om met een camera vanuit de rally het verhaal vast te leggen van de Nederlandse deelnemers. Om van dichtbij te registreren welke problemen en uitdagingen ze onderweg tegen zouden komen. “Weinig andere Nederlanders gezien!” lacht Tom nu. Tijdens de rally was dat anders. Tijdens de tweede etappe van deze Dakar Rally komt Tom zelf in de problemen. Hij slaat zelfs met zijn buggy over de kop maar weet ondanks de tegenslagen uiteindelijk toch de finish te bereiken. “Omgerekend in rally-uren 5 dagen na de winnaar.”  Tom is echter alles blijven filmen. Het videodocument geeft op een bijzondere manier de emoties en trotsering van de Dakar Rally weer. De documentaire is door RTL uitgezonden en voor de liefhebber zijn er nog fragmenten op Youtube te bewonderen. (

Vol passie praat Tom over zijn sport. Hoe opa al  meedeed aan de eerste TT in Assen. Daarvoor moest opa wel eerst zijn 1000 cc motor ombouwen naar een 500 cc. De moeite werd beloond met een tweede plaats. Dat er twee boeken zijn verschenen. De ene zelf geschreven en de andere is over hem geschreven. Hoe je een coureur wordt. Hoe je het beste champagne kunt rond spuiten. Niet door te schudden en dan de fles te openen. Nee fles voorzichtig openen, dan duim op de plek van de kurk, fles omdraaien, schudden zodat de druk naar de onderkant van de fles gaat en dan spuiten maar! Ook over het mijden van onnodige wachttijden op vliegvelden weet Tom zijn publiek te boeien. 

“Werken jullie samen met jullie grootste concurrent?” Deze vraag wordt algemeen door het publiek ontkennend beantwoord. “Niet gebruikelijk in de zakenwereld maar weet je dat het in de racesport heel gebruikelijk is?” Tom laat ons statistieken zien van een race waarin hij in een bocht twee tiende van een seconde verliest aan een concurrent. “In de racesport deel je dit soort statistieken met elkaar. Ik leerde dat ik later remde en daardoor ook later weer gas gaf. Door eerder te remmen pakte mijn concurrent in die bocht tijdwinst op mij. Een leermoment. Max Verstappen en Ricciardo maken elkaar zo ook beter. Tom laat ons ook weten dat teamwork belangrijk is. “Iedere functie is even belangrijk. De coureur heeft een andere verantwoordelijkheid en de druk van het presteren op de baan maar als in het voortraject iets niet goed uitgevoerd wordt heb je niets aan een goede coureur. Op elke positie heb je goede mensen nodig. Je weet wel de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. De tijd vliegt en voordat ik het besef is het pauze. Tijd voor een lekker hapje verzorgd door restaurant Puik uit Ommen en een drankje. 

Na de pauze neemt Tom Coronel ons mee in zijn zakelijke wereld. “De kunst van ondernemen is op tijd in nieuwe ontwikkelingen stappen. Met je tijd meegaan. Daarvoor dien je nauwlettend de ontwikkelingen in de gaten te houden.” Als voorbeeld noemt Tom de overname van Youtube door Google. Google zag de stijgende lijn van bezoekers bij Youtube en concludeerde dat Youtube in de nabije toekomst Google voorbij zal streven. De markt gaf aan dat Youtube de toekomst is en Google zag in dat overname de beste investering was voor het bedrijf. De wereld verandert sneller dan de meeste mensen in de gaten hebben. “Wie leest er nog een krant?” Een paar vingers gaan de lucht in. “Wie bezoekt regelmatig NU.nl?” “Daar zie je het al!” merkt Tom op wanneer er nu meer vingers opgestoken worden. “De krant brengt verouderd nieuws. Dat willen we niet meer. Wij willen weten wat er nu gebeurt. Ongemerkt voor veel mensen heeft deze verandering plaats gevonden.” Aan de hand van voorbeelden laat Tom zien hoe de ‘oude’ wereld en de digitale wereld in elkaar vloeien. Hoe het koopgedrag verandert, hoe belangrijk het is om daarop in te spelen. Vroeger kwam de SRV man aan de deur. De moderne variant is het digitale shoppen bij supermarkten en het afhalen bij speciale afgifte punten. De eerste pick up points van AH zijn al een feit. “Zakelijk gezien is het belangrijk de balans te vinden en op tijd in te springen!”  

Voor zijn eigen webshops ( o.a. koffiediscounter.nl) maakt Tom veel gebruik van Youtube. Door middel van filmpjes mensen informeren.” Zorg dat je webshop makkelijk op internet te traceren is.” Tom ervaart dat passie en binding met het product wat je aan de man wilt brengen bepaalt of je succesvol wordt. Shops met producten waarbij hij passie en binding miste heeft hij van de hand gedaan. Passie en binding leveren energie op. Energie die in je werk tot uiting komt. Dit geldt ook wanneer je geen passie voor je product hebt. De energie werkt dan niet stimulerend. Tom laat zijn gehoor ook weten hoe belangrijk Social Media is. “Facebook etc hebben zo’n enorm bereik. Verwijder nooit een e-mail adres. Bewaar zoveel mogelijk telefoonnummers. Zorg dat je zoveel mogelijk adressen verzamelt. Wanneer je de wereld wilt laten weten wat je ze te bieden hebt kun je zo die wereld bereiken. Iedereen kent de gevolgen van een facebookberichtje wel. Neem dat meisje uit Haren die mensen uitnodigde voor haar verjaardag.”  De toehoorders knikken instemmend. “Wees creatief en speel met regels en voorschriften.” Als voorbeeld deelt Tom een gewezen conflict met Samsung. Via facebook gaf Tom kopers € 50,00.  Wel op voorwaarde dat vrienden via facebook geïnformeerd werden dat de klant een Samsung TV gekocht had bij Televisiewinkel.nl. Samsung maakte bezwaar tegen deze korting. Tom wist hun uiteindelijk duidelijk te maken dat er geen sprake van korting was maar van een marketing investering. Een investering waar hij maar ook Samsung profijt van kan hebben. Tot slot adviseert Tom om vooral naar de klanten te luisteren en op ze te reageren. 

Na een woord van dank, uitgesproken door Wim Pessink kreeg Tom van Petra Massier een bloemetje overhandigd waarna een enthousiast applaus een einde maakte aan de geslaagde avond. Nog niet voor mij en Tom. Wij zonderden ons nog even af voor het interview. ‘Maar wat valt er nog te vragen na zoveel informatie over mij uitgestort gekregen te hebben?’ Gelukkig is Tom een open en welbespraakt mens en het gesprek verliep als vanzelf: 

Natuurlijk maak ik van de gelegenheid gebruik om Tom te vragen naar de invloed van de successen in de formule 1 van Max Verstappen. “Persoonlijk merk ik dat het aantal lezingen dat ik geef wel wat is toegenomen. Een toename die ik mede toeschrijf aan de populariteit van Max en daardoor ook de bredere belangstelling voor het programma van Ziggo: Formule 1 café met Rob Kamphues, waarin ik regelmatig te gast ben.”

 

Ik ben wel een liefhebber van motor en formule 1 sport maar niet echt een kenner. Dat etaleerde ik dan ook meteen door te vragen of het negatieve beeld dat Tim en Tom oproepen met hun reclamefilmpje voor een verzekeringsmaatschappij door zijn verschijning bij Formule1 café positief uitwerkt? Tom moet lachen. “Ik ben al 15 jaar verbonden aan Formule 1 uitzendingen. Misschien door dat er nu meer mensen kijken? Dat kan.” Tom kijkt mij aan: “Voor wat betreft het reclamefilmpje ‘Hoe irritanter hoe beter!’” Dat klopt natuurlijk wel. Het gaat immers om naamsbekendheid. 

“Terugkomend op je vraag. Wij merken ook wel op de kartbaan dat de belangstelling toeneemt.” Samen met zijn broers runt Tom een kartbaan en de bezoekers aantallen stijgen de laatste tijd.  “Deels komt dat door de populariteit van Jos maar ook zijn er andere invloeden zoals de economische groei.” 

“Hoe staat de sport in verhouding tot je zakelijke activiteiten?” Tom werkt vijf dagen per week en houdt zich twee dagen per week met racen bezig. “Globaal gezien natuurlijk. De verhoudingen wisselen nog wel eens. De plek waar een race georganiseerd wordt bepaald mede hoeveel tijd ik nodig heb. Racen is echt een hobby. Mijn uitgangspunt is om hier geen geld op toe te leggen maar ik hoef er ook niet aan te verdienen. “Hoeveel kilometer rij jij per jaar?” Tom zijn antwoord verrast mij een beetje. “30.000 km per jaar en 20 à 25 races.” Wanneer Tom mijn verbaasde blik ziet voegt hij eraan toe: “Ik vlieg vaak naar wedstrijden!” 

“Wat is het mooiste moment in je carrière als coureur voor je geweest tot nu toe?” “1997 de Marlboro Masters in Zandvoort. De grootste race voor Formule 3 rijders! Te vergelijken met wat Wimbledon voor tennissers betekent, is dit de race voor Formule 3 coureurs. En dan ook nog op het circuit van Zandvoort waar 120.000 man massaal Tommie, Tommie scanderen. Gevoelens die ik niet kan omschrijven. Echt heel, heel bijzonder.” Hoewel Tom zijn woorden te kort schieten kan ik aan zijn ogen zien wat voor een impact deze ervaring heeft gehad. 

Nu wil ik ook Tom zijn meest vervelende tegenslag cq grootste teleurstelling weten. Zonder na te denken laat Tom weten dat het niet rijden in de Formule 1 zijn grootste tegenslag en teleurstelling is geweest. “Waarschijnlijk het verkeerde moment, te veel goede rijders? Ik weet het niet waarom het niet is gelukt!”  “Waarom is Max Verstappen er wel in geslaagd een plekje te veroveren?” Tom kijkt mij hoofdschuddend aan. “Ik had het net over goede coureurs. Max is buitencategorie. Hij is zo goed dat hij in Brazilië  met Senna wordt vergeleken. Wanneer je een beetje kenner bent weet je wat dat betekent! In Nederland wordt hij nog minder geprezen dan in het buitenland. Wat hem zo uniek maakt is dat hij intelligent gedurfd rijdt. Jos zijn vader had ook durf. Misschien nog wel meer…” Tom is even stil en lacht “Waarschijnlijk de durf van zijn vader en de intelligentie van zijn moeder!” 

Verslag en interview: Werner van der Veen